zondag 4 januari 2009

Lange winterdagen...


Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen voor 2009 voor al mijn lezers! (Zijn die te tellen op de vingers van een hand?)

Wat me opviel in het nieuws de afgelopen dagen was dat de betutteling ook rond de ijspret heeft toegeslagen. Zo las ik ergens dat iemand vindt dat schaatsers een helm zouden moeten dragen om verwondingen te voorkomen. In het verlengde daarvan: een politieman liet het proefballonnetje op dat "wakrijders" die gered moesten worden, zelf voor de kosten daarvan zouden moeten opdraaien, wat hem betreft.

Ik snap best dat Nederlanders het schaatsen wat verleerd zijn nu we een aantal jaren geen koude winters meer hebben gehad. Maar gaat dit niet een beetje ver? Je zou eens moeten zien hoeveel geblesseerde sporters zich bij de afdelingen Spoedeisende Hulp in de ziekenhuizen melden, elke zaterdag- en zondagmiddag. Moeten die mensen nu ook gaan betalen voor de kosten die hun verwondingen met zich meebrengen? Volgens mij hebben we bedacht dat we dat niet willen. Daar hebben we verzekeringen voor. Je zult zien: volgend jaar gebeuren er al minder ongelukken op het ijs -als er dan geschaatst kan worden. De ervaringen moeten weer inslijten.

De foto dateert van bijna 23 jaar geleden. Geen helmen toen. Normaal doen was toen heel gewoon...

1 opmerking:

Kalff zei

Wel jammer dat uitgerekend vandaag een collega met een zeer blauw oog vertelde dat hij onderuit was gegaan bij het schaatsen. De man -normaal een keiharde- was zelfs bewusteloos geraakt...