zondag 19 april 2009

Uniform

In het katern "Opinie en debat" van de NRC van dit weekeinde is een bijdrage opgenomen van Felix van de Laar, tekstschrijver en redacteur te Antwerpen, die ervoor pleit dat we ons niet meer druk zouden moeten maken over constructies als "het meisje die" en het handhaven van spellingregels in het Nederlands. Waarom vasthouden aan regeltjes die deels nog stammen uit de 17e eeuw?

Tja, ik ben het niet met hem eens. Kijk in willekeurige forums (of is het nu "fora" -mijn Van Dale geeft geen uitsluitsel want daterend van voor deze digitale tijd...) op internet en zie hoe onze taal geweld wordt aangedaan. Natuurlijk maakt het verschil of je surft naar jongerensites of de discussieplatforms van de verschillende kranten maar het algemene beeld dat mij bekruipt is dat het droevig gesteld is. Er is nu nog een verschil tussen spreektaal en schrijftaal maar het zal niet lang meer duren voordat dit volledig is opgeheven. "Me fiets" is al heel normaal, vooral ook op schrift.

Natuurlijk gaat het het erom de boodschap over te brengen, Natuurlijk zou de inhoud belangrijker moeten zijn dan de vorm. Maar toch. Debatteren, mondeling of schriftelijk, krijgt toch een andere dimensie wanneer er straattaal wordt gebruikt. "Raar" taalgebruik leidt mij af van de inhoud. "Raar" taalgebruik doet me denken dat degenen die het bezigen dom zijn. Het overkomt me al bij het horen van correct gesproken Twents dialect. Ik betrap me er op dat ik in gedachten 5-10 IQ punten aftrek. Daarmee doe ik mijn intelligente Enschedese collega's te kort. Ik weet dat en corrigeer uiteraard.

Laten we aandacht blijven schenken aan correct Nederlands, gesproken en geschreven. Correcte taal is als een schooluniform: het egaliseert.

Geen opmerkingen: