donderdag 13 mei 2010

Afriqiyah Airways

Een vlieg-tuigongeluk is altijd zo triest. Het woord "ramp" gebruik ik niet zo snel; ik heb er moeite mee die term te definiëren. Subjectiviteit speelt daarin zeker een rol. Voor betrokkenen is het zeker een ramp. Bij "rampen" denk ik zelf eerder aan bijvoorbeeld de gevolgen van een uitbarsting van de supervulkaan in Yellowstone Park in de VS, die honderdduizenden doden zou kosten en misschien wel de ondergang zou betekenen van de wereld die wij kennen. Zie ongeveer iedere drie maanden Discovery Channel op televisie voor meer informatie over dit onderwerp.

Hoe dan ook, op één na alle passagiers en bemanningsleden omgekomen. De media zijn verrast door dit buitenkansje. Ochtendkrant De Telegraaf heeft er op deze Hemelvaartsdag zelfs een extra editie aan gewaagd met daarin een inventarisatie van alle speculaties. We weten er immers nog zo weinig van. Gisteravond zag ik Harry Jongen -bijgenaamd "De Neus"- op televisie. Hij was iemand die als lid van het toenmalig Rampen Identificatie Team goed lijken kon opsporen en is daar landelijk bekend mee geworden. Hem was opgevallen dat alle lichamen al waren geborgen. Zelf viel mij op dat er een veelheid aan mensen rondscharrelde op het terrein van het ongeval. Zeker geen mensen met witte jassen. Het woord "plundering" kwam in me op. Misschien slecht van me en waren al die mensen wel zeer gekwalificeerd om te doen wat ze daar deden.

Ook zag ik gisteravond onze demissionair minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen wel een kwartier in gesprek met Ferry Mingele. Naar mijn idee had het met twee zinnen klaar kunnen zijn geweest. Koningin, de premier en het kabinet zijn geschokt. Ja, wat kunnen ze anders? Het is allemaal zo gratuite.

Helaas leidt een en ander de aandacht af van in mijn ogen belangrijkere dingen. Zoals het antwoord op de vraag of staatssecretaris van Defensie Jack de Vries moet aanblijven -voor zover mogelijk als je demissionair bent. Hij is immers chantabel? Daarnaast zijn er echt belangrijke zaken, zoals de economie in de Zuideuropese landen en hoe we ooit de staatsschuld weer op een acceptabel niveau krijgen.

Over een maand ga ik zelf vliegen. Vier keer zelfs, binnen drie weken. Op weg naar Orlando hebben we immers op heen- en terugweg een tussenstop in Philadelphia. Ik was er al niet zo kapot van. Eindbestemming Florida schijnt wel erg mooi te zijn.

Ik hoop het maar.

Geen opmerkingen: